Właściciel nieruchomości jest obowiązany złożyć do wójta, burmistrza lub prezydenta miasta deklarację o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi w terminie 14 dni od dnia:
- zamieszkania na danej nieruchomości pierwszego mieszkańca;
- wytworzenia na danej nieruchomości lub w danym lokalu odpadów komunalnych;
- uzyskania statusu właściciela domku letniskowego albo nieruchomości wykorzystywanej na cele rekreacyjno-wypoczynkowe.
Pełnomocnictwo do podpisywania deklaracji winno być złożone na druku UPL-1P lub zawierać wszystkie dane z druku UPL-1P. Pełnomocnictwo można pobrać ze strony internetowej Ministerstwa Finansów.
Złożenie pełnomocnictwa podlega opłacie skarbowej w wysokości 17 zł – zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 2 oraz załącznikiem do ustawy z dnia 16.11.2006 r. o opłacie skarbowej (tekst jednolity Dz.U. z 2021 r. poz. 1923 ze zm.).
Miejsce składania:
- osobiście: Urząd Miasta Ruda Śląska, Plac Jana Pawła II 6, 41-709 Ruda Śląska;
- listownie: Urząd Miasta Ruda Śląska, Plac Jana Pawła II 6, 41-709 Ruda Śląska;
- za pośrednictwem platformy ePUAP.
Zmiana deklaracji
W przypadku zmiany danych będących podstawą ustalenia wysokości należnej opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi lub określonej w deklaracji ilości odpadów komunalnych powstających na danej nieruchomości, właściciel nieruchomości jest obowiązany złożyć nową deklarację w terminie do 10 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiła zmiana. Opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi w zmienionej wysokości uiszcza się za miesiąc,
w którym nastąpiła zmiana.
Zgodnie z artykułem 6m ust. 4 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (tekst jednolity Dz. U. z 2021 r., poz. 888 ze zm.) właściciel nieruchomości nie może złożyć deklaracji zmniejszającej wysokość zobowiązania z tytułu opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi za okres wsteczny. Wyjątkiem od powyższej reguły jest złożenie deklaracji zmniejszającej wysokość zobowiązania w związku ze śmiercią mieszkańca. Wówczas nową deklarację należy złożyć w nieprzekraczalnym terminie do 6 miesięcy od dnia tego zdarzenia.
Wytwórcy odpadów komunalnych obowiązani są do selektywnego ich zbierania.
Na terenie miasta Ruda Śląska obowiązują następujące stawki opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi.
Pobierz:
- Druk deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi składanej przez właścicieli nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy oraz właścicieli nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy, a powstają odpady komunalne, położonych na obszarze Miasta Ruda Śląska - obowiązujący do 30.06.2022
- Druk deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi składanej przez właścicieli nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy oraz właścicieli nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy, a powstają odpady komunalne, położonych na obszarze Miasta Ruda Śląska - obowiązujący od 01.07.2022
- Druk deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi składanej przez właścicieli nieruchomości, na której znajduje się domek letniskowy, lub innej nieruchomości wykorzystywanej na cele rekreacyjno-wypoczynkowe, położonych na obszarze Miasta Ruda Śląska